Szerszámpiac

Forgácsoló szerszámok újszerű/használt, felújított állapotban, kedvező ár/érték aránnyal

Milyen legyen a gyermekünk kerékpárja?

 

Négy fontos tényező van, ami eldönti, hogy kiváló, vagy vacak 20”-os gyermekkerékpárral van dolgunk.

 Az első és legfontosabb a középcsapágy-magasság. a középcsapágy legyen kb. 25-26 cm magasan, ami 150mm hajtókarral pont jó a kanyarokban, és bár nekik rövidebb lábbal kell a 11-12 cm  pedál magasságot induláskor, megálláskor leküzdeni, a feladat sokkal egyszerűbb, mint a BMX- ek esetén.

A második legfontosabb a fék. 5 éves kor alatt csak kontrás bicaj jöjjön számításba, mivel a  kis kezek nem elég erősek a kézifékhez. Főleg nem azokhoz,amelyeket az áruházi bicajokon  találunk! Utána egyszer át kell térni a kézifékekre. Mindenképpen gyerek-specifikus karok  kellenek, melyet közelebb tudunk vinni a kormányhoz, hogy könnyedén, gyorsan elérjék. Mivel  kisebb a fékkar-út, elengedhetetlen a lehető legpontosabban beállítani a fékeket. Majdnem  súrolnia kell a felnit ahhoz, hogy a teljes fékhatást elérhessük! A fékpofa anyaga is legyen  professzionális, ami kompenzálja a csekély kézerőből adódó hiányosságokat.

A harmadik a megfelelő méret. A szülők gyakran esnek abba a hibába, hogy a túl gyors kinövéstől tartva, a kelleténél nagyobb méretű kerékpárt vesz gyermekének. Lehet felsőcsőre helyezett nyergű kerékpárt hajtani, csak nem célszerű, illetve biztonságos. Nem lehet rendesen irányítani és vészhelyzetekben sokkal kisebb a manőverezési lehetőség. 

Eme három tulajdonság sokat tesz a gyermekek biztonsága érdekében.  a kerékpáros balesetek leggyakoribb szenvedői gyerekek. Részben figyelmetlenebbek,  meggondolatlanabbak, mint a felnőttek, de sajnos nem lebecsülendő a kerékpár szerepe a  balesetekben. Sok esetben a fékek működésképtelensége, a túl magas és/vagy kényelmetlen  testhelyzet játssza a fő szerepet. Ide tartozik még a fejvédők használata: ami szerencsére  terjedőben van, de még mindig nem mondható általánosnak.

A negyedik a működőképesség: A váltó és fék könnyen kezelhető legyen,a nyereg legyen kényelmes,ne csak egy bőrdarab legyen rajta. 

 

Kerékpár mérettáblázat
Gyerek mérettáblázat (kb.):
12” méret: 2,5 év – 4 év között,
16” méret: 4 év - 6 év között, 95-115 cm
20” méret: 6 év – 9 év között, 115-130 cm
24” méret: 7 év – 11 év között, 130-150 cm
Miért jó a kerékpár?
Rendkívül gazdaságos és gyors módja a közlekedésnek
Segíti a környezet megóvását
Javítja testünk fizikumát amely hozzájárul szellemi frissességünkhöz
A megfelelő kerékpár kiválasztása
Először gondoljuk végig,mire szeretnénk használni: vásárlás,munkábajárás,kirándulás,túrázás,testmozgás,egészségmegőrzés,
esetleg amatőr versenyzésre.
Országúti kerékpár: Könnyű váz és alkatrészek,keskeny gumi, nagyobb  kerékátmérő,lehajló kormány jellemzi.Rövidebb aszfaltos  túrákra, testedzésre és versenyzésre használatos .
Trekking (hibrid kerékpár):Az országúti és az mtb ötvözete.Könnyű váz és szélesebb,ballonosabb gumik,egyenes kormány,felegyenesedett testhelyzet,28"-os kerékátmérő jellemzi.Rosszabb minőségű utakon és ösvényeken is használható,továbbá túrázásra,kirándulásra, mindennapos használatra és testedzésre használatos.
Mountain Bike:  Széles gumik,masszívabb alacsonyabb váz, 26"-os kerékátmérő,felegyenesedett testhelyzet,teleszkópok és erős fékek jellemzik. Terepen,hegyi ösvényeken használatos.Használható még testedzésre,túrákra,kirándulásra,versenyzésre.
Városi kerékpár: Nincs sebességváltó vagy csak kevés sebesség fokozattal rendelkezik,sík terepen jól használható.Egyenes testtartás,egyszerű felépítés,26"-28"-os kerékátmérő jellemzi.A klasszikus városi kerékpárokra jellemző lehet még a kontrafékes agy,csomagtartó,sárvédő és a dinamós világítás.
Kínai kerékpárok: Fontos,hogy szót ejtsünk a hulladékokról is.Hangsúlyozom,hogy a kínai kerékpárnak látszó tárgyak nem felelnek meg a követelményeknek,nem megbízhatóak és sűrűn kell szervizelni,hogy éppen csak guruljon.Legócskább anyagokból készülnek tervezés és technológia színvonal megkerülésével.Bizonyos igénybevétel és használat esetén életveszélyes is lehet.És hogy miért engedélyezik? Mert a "hatóság zsebe" mindent elbír,minden borítékot elnyel.Egyszerű mtb.-vel nyaranta több ezer kilómétert tekertünk sík terepen és nehéz terepviszonyok között kényelmesen és hiba nélkül.Elképzelni sem merem,ha kínai kerékpárral kellet volna ezt megtennem,akkor valószínűleg ezt nem olvasná a kedves látogató.
A nagydumás minőségi hirdetők:
Sokan írják a meghirdetett kerékpárjukról,hogy ez igazi német minőség (reklámozva ezt az interneten),meg hogy ez csak 6 kg-os kerékpár és mentem vele 70-et a haver mérte a verdából,meg még csak egyszer ültem rá,csak 15 éve áll a garázsban,de egyébként új.A valóságban már a 40 km/h-ás sebességet is nem könnyű elérni,és a kerékpárok zöme 15-17 kg-os,és ha évekig állt egy kerékpár,akkor a zsír már beleszáradt a csapágyakba és a por is megtette hatását,ezeket a kerékpárokat teljes szervizre kell vinni.
Európában is sok kínai kerékpár található a németeknél is,sőt még a Schwinn-Csepel is forgalmaz kínai kerékpárokat,csak ők saját matricával látják el a bringákat (ilyen a Boss is) és egy kicsit jobban odafigyelnek a részletekre,persze van saját márkájuk szerencsére,de ezeket nehezebb az ár miatt eladni.
Jól gondoljuk meg,hogy mit vásároljunk,előtte kérjünk tanácsot szakembertől,ez nem kerül pénzbe.
 

A KERÉKPÁR MÉRETÉNEK KIVÁLASZTÁSA

A komfortos kerékpározáshoz az Ön testének és a kerékpár méreteinek összhangban kell lennie, ezért nagyon fontos a megfelelő kerékpár kiválasztása. A kerékpár méretére jellemző mérőszám a vázmagasság.
Az Önnek megfelelő vázmagasság meghatározása sokféleképp történhet. Két egyszerű módját az alábbiakban ismertetjük:

1. Az Ön átlépési magasságából. Ennek menete:
  • Lehetőleg cipő nélkül szorítson a lába közé a lehető legmagasabb ponton egy könyvet, és mérőszalaggal mérje le a föld és a könyv teteje közti távolságot. Ez az Ön testére jellemző átlépési magasság.
  • MTB kerékpár esetén szorozza meg az átlépési magasságot 0,57 –tel, és megkapja a vázméretet centiméterben.
  • Versenykerékpár esetén szorozza meg az átlépési magasságot 0,66 –tal, és megkapja a vázméretet centiméterben.
  • Sportos kerékpározáshoz a kisebb, túrázáshoz nagyobb vázméretet válasszon!
 

A kérdésben nagyjából egyetért a szakirodalom, bár bonyolítja a helyzetet, hogy a vázméreteket hol inch-ben, hol  zoll-ban (ejtsd:  "incs" ill.  "coll”), máskor cm-ben, néha meg XS - XL-ig méretezve adják meg.... (1 inch = 1 zoll = 25,4 mm.  Jele:  1”)

 

És persze a felhasználási terület és az eltérő testi adottságok is befolyásoló tényezők, csak úgy, mint a kerékpár fajtája - országúti, Trekking, MTB, stb.

 

Alapvető és minimálisan elvárható szempont, hogy leszállva az ülésről – úgy, hogy mindkét lábunk teljes talppal a talajon van -  biztonságosan férjen el a felső vázcső a lábaink között, legalább 3 - 5 cm szabad helyet hagyva!

 

 

Persze ne gondoljuk, hogy az egyéb vázgeometria nem fontos és meghatározó!

Meglepő különbségeket érezhetünk látszólag azonos vázkialakítások között is!

Mindössze egy fok a homlokcsőnél, és szinte máris minden más – hogy más részletekről ne is beszéljünk!

 

 

És egy ábra, hogy milyen fontosabb adatai is vannak egy váznak:

 

 

 

 -  A     Felsőcső hossz

 -  B    Nyeregvázcső hossz. 

            (Ezt adják meg a táblázatok!)

  -  C    Láncvilla hossz;

  -  L    Tengelytáv

  -  H    Átlépési magasság   

  -  I     Fejcső hossz

  -  f     Villaszög

  -  r     Nyeregvázcső szög

  -  u    Villa előrenyúlása (Utánfutás)  


  Trekking  és Cross kerékpár vázméret  meghatározása 

 

Testmagasság

Javasolt  nyeregcső vázméret  (B)

    cm

hüvelyk (inch, zoll)

 

cm

 

147 - 155

     13" - 14"

    - 36

155 - 165

     15" - 16"

38 - 41

165 - 175

     17" - 18"

43 - 46

175 - 183

     19" - 20"

48 - 51

183 - 191

     21" - 22"

53 -56

 

    

 

 

MTB (Mountain bike) vázméret meghatározása 

Testmagasság

Javasolt  nyeregcső vázméret   (B)

   

   cm

hüvelyk (inch, coll)

   

148 - 158

             - 14"

158 - 168

        15" - 17"

168 - 178

        16" - 19"

178 - 185   

        17" - 21"

185 - 193

        21" -

 

        

 
 Országúti kerékpár vázméret meghatározása 

Testmagasság

Javasolt  nyeregcső vázméret   (B)

 

  cm

 

 

  cm

 

148 - 152

    - 48

152 - 160

49 - 50

160 - 168

51 - 53

168 - 175

54 - 56

175 - 183

56 - 58

183 - 191

58 - 60

 

 

 

 Gyerek kerékpár kerékméret meghatározása

 

Életkor vagy  testmagasság

Javasolt kerékméret

 

életkor

 

  

  cm

 

 

2 - 4 éves

85 - 100

12" kerék átmérő

3 - 5 éves

95 - 110

14" kerék átmérő

5 - 7 éves

110 - 120

16" kerék átmérő

7 - 9 éves

120 - 135

20" kerék átmérő

9 - 11 éves

135 - 145

24" kerék átmérő

11+ éves

145+

26" kerék átmérő

 
 
 
A LÁNC KARBANTARTÁSA
A lánc élettartama több tényezőtől függ,többek között az áttételek megválasztásától (ha  
keresztbe váltunk,tehát a lánc elől és hátul is a kisfogaskeréken v. ellenkezőleg a  
nagy fogaskerekeken fut,akkor nagyobb súrlódás miatt előbb elkopik,nem  beszélve a rossz  
hatásfokról), a fogaskerekek elhasználtságától(A kopott fogaskeréken a lánc ugrik szalajtás  
érzetét keltve), a használt kenőanyag típusától,minőségétől és felvitel módjától(sokan  
gépzsírral tömik a láncot ezzel halálra ítélve- nemcsak a láncot,hanem a fogaskerekeket is).
Ha már erősen megkopott a lánc,akkor cserélni kell a fogaskerekeket,mert biztosan nagymértékben  
elkoptatta.
Hogyan tudhatom,hogy kopott e a lánc?
Két módszer javasolt:1. Megmérem tolómérővel  v. vonalzóval. A 2. lehetőség a kalíber ,amelyet  
szakboltokban  beszerezhetünk. A mérés módja: Mérjünk le 12 láncszemet,amelynek a mérete új  
állapotban 305mm.Ha a mért érték 308mm,akkor még elég a láncot cserélni,de ez a maximum  
kopás,309mm-t elérve,már ugrani fog a lánc a fogaskeréken és azt is likvidálni kell.
A kenés módja
Nem helyes az a módszer,ha "nyakonöntjük" jó tocsogósan a láncot olajjal. A kenésnek a lánc  
belsejében van nagy szerepe a görgő és a szegecs közötti nagy súrlódást kell csökkenteni. Ha ide  
nem jut megfelelő mennyiségű kenőanyag,akkor a fogaskerékhez érve az erős súrlódás miatt a  
görgő nem forog el és koptatja a fogaskerekeket a szegecset és magát a görgőt is ami  
un. nyúláshoz vezet,azaz a szegecs és görgők illesztett méretei jelentősen megnövekednek a kopás  
miatt ez lötyögést eredményez.
Hogy hogyan is olajozzunk?Egy lánc és fogaskerék tisztítás után (a legcélszerűbb,ha leszereljük  
a fogaskereket és a láncot és oldószerben mossuk,majd töröljük v. ha módunkban áll,fújjuk ki  
levegővel is ) az alul futó lánc felső felületét kenjük. Ha van módunk rá,akkor szakboltban  
vásároljunk erre készített spéci olajat, mert a sűrű olaj nem folyik be a szűk réseken,a finom  
(műszerolaj) viszont hamar kimosódik.
Agyváltó
 
Az agyváltó rendszer kényelmesebb és biztonságosabb, mint a külső-váltókaros megoldások.Egyes darabok nagyon megbízhatóak. Vannak 30-40 éves darabok,amelyek még most is jól működnek. A mozgó alkatrészek a kerékagyban található dob belsejében mozognak. Karbantartásukra ritkán kell költeni,de ne feledjük, nem hermetikusan zárt ezért időnként érdemes tisztíttatni és zsíroztatni, de ha elromlanak, akkor nem olyan egyszerű a javításuk. A hatásfokuk roszabb mint a hagyományos külső váltóké, de a városi kerékpározó számára ez nem feltétlenül kell, hogy fő szerepet játsszon, mivel a folytonos tisztítás és olajozás ellenében egy megbízható és biztonságos rendszert birtokol helyette.Kezelése egyszerű: csavarni v. nyomkodni kell a karokat, még álló helyzetben is váltható.Azéert váltás közben ennél is érdemes a pedálozás nyomatékát csökkenteni.
Kerékpár szállító 
Ha kirándulásra v. nyaralásra készülünk,ne az indulás reggelén próbáljuk felrakni a kerékpártartót,mert az eltarthat 1-2 órát is.Ki kell próbálni,hogyan lehet sérülésmentesen és biztonságosan rögzítteni a tartószerkezetet,majd a kerékpárokat is fel kell helyezni és könnyen megheshet,hogy ezt azt pl.: kormányt fel kell lazíttani és elforgatni,hogy férjenek egymás mellett (ne feledjük forgatás után újrarögzítteni,természetesen nem kell megszakíttani a csavarokat)Érdemes figyelni a kerékpárok felfekvési felületére,hogy elkerüljük a karcolásokat érdemes szivacsot behelyezni a felfekvési pontokra. Ha minden rendben,mehet egy próbakör. Figyelni kell,ha női kerékpárt is szállítunk,arra alkalmas e a tartószerkezet, vagy adapter kell hozzá vásárolni (már ha lehet kapni). A biztonság érdekében,ha leparkoljuk az autót érdemes zárral ellátni a kerékpárokat, nehogy Raffaellék kezére jusson a bringa.
A hátra szerelhaető kivitel előnye,hogy nem zavarja a menetszél, az autó nem billeg.Viszont a csomagtér nyitásához le kell pakolni.

Kerékpárok  csapágyházmérete :

A leggyakoribb a 68mm széles csapágyház, ezt tolómérővel tudjuk ellenőrizni a vázon. Ezenkívűl gyakori a73mm-es szélesség is, de van ezen kívűl 80mm, 83mm-es, sőt 100mm-es csapágyház is. Ezekangolmenetesnek is nevezett méretek
Fontos, hogy az olaszmenetes csapágyak teljesen más emelkedésűek, sehogy sem kompatibilisek a fenti méretekkel. Az olaszmenetes csapágyak szélessége 70mm.
A monoblokk másik mérete a tengelyhossz. Míg a csapágyház szélességét a váz adja, addig a szükséges tengelyhosszt az adott hajtómű alapján kapjuk. Itt a "láncvonalra" kell figyelnünk, mert ettől fog a váltórendszer megfelelően működni. Az adott hajtóműhöz optimális tengelyhosszt katalógusokból tudjuk kikeresni, vagy láncvonal számítással akár képlettel is megkaphatjuk.

LÁNCVONAL SZÁMÍTÁSA

lancvonal.jpg

lancvonal_2..jpg

 

 



Weblap látogatottság számláló:

Mai: 6
Tegnapi: 3
Heti: 22
Havi: 24
Össz.: 480 213

Látogatottság növelés
Oldal: Tippek-Tanácsok
Szerszámpiac - © 2008 - 2024 - kerek-par.hupont.hu

A weblap a HuPont.hu weblapszerkesztő használatával született. Tessék, itt egy weblapszerkesztő.

ÁSZF | Adatvédelmi Nyilatkozat

X

A honlap készítés ára 78 500 helyett MOST 0 (nulla) Ft! Tovább »