Milyen legyen a gyermekünk kerékpárja?
Négy fontos tényező van, ami eldönti, hogy kiváló, vagy vacak 20”-os gyermekkerékpárral van dolgunk.
Az első és legfontosabb a középcsapágy-magasság. a középcsapágy legyen kb. 25-26 cm magasan, ami 150mm hajtókarral pont jó a kanyarokban, és bár nekik rövidebb lábbal kell a 11-12 cm pedál magasságot induláskor, megálláskor leküzdeni, a feladat sokkal egyszerűbb, mint a BMX- ek esetén.
A második legfontosabb a fék. 5 éves kor alatt csak kontrás bicaj jöjjön számításba, mivel a kis kezek nem elég erősek a kézifékhez. Főleg nem azokhoz,amelyeket az áruházi bicajokon találunk! Utána egyszer át kell térni a kézifékekre. Mindenképpen gyerek-specifikus karok kellenek, melyet közelebb tudunk vinni a kormányhoz, hogy könnyedén, gyorsan elérjék. Mivel kisebb a fékkar-út, elengedhetetlen a lehető legpontosabban beállítani a fékeket. Majdnem súrolnia kell a felnit ahhoz, hogy a teljes fékhatást elérhessük! A fékpofa anyaga is legyen professzionális, ami kompenzálja a csekély kézerőből adódó hiányosságokat.
A harmadik a megfelelő méret. A szülők gyakran esnek abba a hibába, hogy a túl gyors kinövéstől tartva, a kelleténél nagyobb méretű kerékpárt vesz gyermekének. Lehet felsőcsőre helyezett nyergű kerékpárt hajtani, csak nem célszerű, illetve biztonságos. Nem lehet rendesen irányítani és vészhelyzetekben sokkal kisebb a manőverezési lehetőség.
Eme három tulajdonság sokat tesz a gyermekek biztonsága érdekében. a kerékpáros balesetek leggyakoribb szenvedői gyerekek. Részben figyelmetlenebbek, meggondolatlanabbak, mint a felnőttek, de sajnos nem lebecsülendő a kerékpár szerepe a balesetekben. Sok esetben a fékek működésképtelensége, a túl magas és/vagy kényelmetlen testhelyzet játssza a fő szerepet. Ide tartozik még a fejvédők használata: ami szerencsére terjedőben van, de még mindig nem mondható általánosnak.
A negyedik a működőképesség: A váltó és fék könnyen kezelhető legyen,a nyereg legyen kényelmes,ne csak egy bőrdarab legyen rajta.
Kerékpár mérettáblázat
Gyerek mérettáblázat (kb.):
12” méret: 2,5 év – 4 év között,
16” méret: 4 év - 6 év között, 95-115 cm
20” méret: 6 év – 9 év között, 115-130 cm
24” méret: 7 év – 11 év között, 130-150 cm
Miért jó a kerékpár?
Rendkívül gazdaságos és gyors módja a közlekedésnek
Segíti a környezet megóvását
Javítja testünk fizikumát amely hozzájárul szellemi frissességünkhöz
A megfelelő kerékpár kiválasztása
Először gondoljuk végig,mire szeretnénk használni: vásárlás,munkábajárás,kirándulás,túrázás,testmozgás,egészségmegőrzés,
esetleg amatőr versenyzésre.
Országúti kerékpár: Könnyű váz és alkatrészek,keskeny gumi, nagyobb kerékátmérő,lehajló kormány jellemzi.Rövidebb aszfaltos túrákra, testedzésre és versenyzésre használatos .
Trekking (hibrid kerékpár):Az országúti és az mtb ötvözete.Könnyű váz és szélesebb,ballonosabb gumik,egyenes kormány,felegyenesedett testhelyzet,28"-os kerékátmérő jellemzi.Rosszabb minőségű utakon és ösvényeken is használható,továbbá túrázásra,kirándulásra, mindennapos használatra és testedzésre használatos.
Mountain Bike: Széles gumik,masszívabb alacsonyabb váz, 26"-os kerékátmérő,felegyenesedett testhelyzet,teleszkópok és erős fékek jellemzik. Terepen,hegyi ösvényeken használatos.Használható még testedzésre,túrákra,kirándulásra,versenyzésre.
Városi kerékpár: Nincs sebességváltó vagy csak kevés sebesség fokozattal rendelkezik,sík terepen jól használható.Egyenes testtartás,egyszerű felépítés,26"-28"-os kerékátmérő jellemzi.A klasszikus városi kerékpárokra jellemző lehet még a kontrafékes agy,csomagtartó,sárvédő és a dinamós világítás.
Kínai kerékpárok: Fontos,hogy szót ejtsünk a hulladékokról is.Hangsúlyozom,hogy a kínai kerékpárnak látszó tárgyak nem felelnek meg a követelményeknek,nem megbízhatóak és sűrűn kell szervizelni,hogy éppen csak guruljon.Legócskább anyagokból készülnek tervezés és technológia színvonal megkerülésével.Bizonyos igénybevétel és használat esetén életveszélyes is lehet.És hogy miért engedélyezik? Mert a "hatóság zsebe" mindent elbír,minden borítékot elnyel.Egyszerű mtb.-vel nyaranta több ezer kilómétert tekertünk sík terepen és nehéz terepviszonyok között kényelmesen és hiba nélkül.Elképzelni sem merem,ha kínai kerékpárral kellet volna ezt megtennem,akkor valószínűleg ezt nem olvasná a kedves látogató.
A nagydumás minőségi hirdetők:
Sokan írják a meghirdetett kerékpárjukról,hogy ez igazi német minőség (reklámozva ezt az interneten),meg hogy ez csak 6 kg-os kerékpár és mentem vele 70-et a haver mérte a verdából,meg még csak egyszer ültem rá,csak 15 éve áll a garázsban,de egyébként új.A valóságban már a 40 km/h-ás sebességet is nem könnyű elérni,és a kerékpárok zöme 15-17 kg-os,és ha évekig állt egy kerékpár,akkor a zsír már beleszáradt a csapágyakba és a por is megtette hatását,ezeket a kerékpárokat teljes szervizre kell vinni.
Európában is sok kínai kerékpár található a németeknél is,sőt még a Schwinn-Csepel is forgalmaz kínai kerékpárokat,csak ők saját matricával látják el a bringákat (ilyen a Boss is) és egy kicsit jobban odafigyelnek a részletekre,persze van saját márkájuk szerencsére,de ezeket nehezebb az ár miatt eladni.
Jól gondoljuk meg,hogy mit vásároljunk,előtte kérjünk tanácsot szakembertől,ez nem kerül pénzbe.
A KERÉKPÁR MÉRETÉNEK KIVÁLASZTÁSA
A komfortos kerékpározáshoz az Ön testének és a kerékpár méreteinek összhangban kell lennie, ezért nagyon fontos a megfelelő kerékpár kiválasztása. A kerékpár méretére jellemző mérőszám a vázmagasság.
Az Önnek megfelelő vázmagasság meghatározása sokféleképp történhet. Két egyszerű módját az alábbiakban ismertetjük:
1. Az Ön átlépési magasságából. Ennek menete:
- Lehetőleg cipő nélkül szorítson a lába közé a lehető legmagasabb ponton egy könyvet, és mérőszalaggal mérje le a föld és a könyv teteje közti távolságot. Ez az Ön testére jellemző átlépési magasság.
- MTB kerékpár esetén szorozza meg az átlépési magasságot 0,57 –tel, és megkapja a vázméretet centiméterben.
- Versenykerékpár esetén szorozza meg az átlépési magasságot 0,66 –tal, és megkapja a vázméretet centiméterben.
- Sportos kerékpározáshoz a kisebb, túrázáshoz nagyobb vázméretet válasszon!
A kérdésben nagyjából egyetért a szakirodalom, bár bonyolítja a helyzetet, hogy a vázméreteket hol inch-ben, hol zoll-ban (ejtsd: "incs" ill. "coll”), máskor cm-ben, néha meg XS - XL-ig méretezve adják meg.... (1 inch = 1 zoll = 25,4 mm. Jele: 1”)
És persze a felhasználási terület és az eltérő testi adottságok is befolyásoló tényezők, csak úgy, mint a kerékpár fajtája - országúti, Trekking, MTB, stb.
Alapvető és minimálisan elvárható szempont, hogy leszállva az ülésről – úgy, hogy mindkét lábunk teljes talppal a talajon van - biztonságosan férjen el a felső vázcső a lábaink között, legalább 3 - 5 cm szabad helyet hagyva!
Persze ne gondoljuk, hogy az egyéb vázgeometria nem fontos és meghatározó!
Meglepő különbségeket érezhetünk látszólag azonos vázkialakítások között is!
Mindössze egy fok a homlokcsőnél, és szinte máris minden más – hogy más részletekről ne is beszéljünk!
És egy ábra, hogy milyen fontosabb adatai is vannak egy váznak:
- A Felsőcső hossz
- B Nyeregvázcső hossz.
(Ezt adják meg a táblázatok!)
- C Láncvilla hossz;
- L Tengelytáv
- H Átlépési magasság
- I Fejcső hossz
- f Villaszög
- r Nyeregvázcső szög
- u Villa előrenyúlása (Utánfutás)
Trekking és Cross kerékpár vázméret meghatározása
Testmagasság
|
Javasolt nyeregcső vázméret (B)
|
cm
|
hüvelyk (inch, zoll)
|
cm
|
147 - 155
|
13" - 14"
|
- 36
|
155 - 165
|
15" - 16"
|
38 - 41
|
165 - 175
|
17" - 18"
|
43 - 46
|
175 - 183
|
19" - 20"
|
48 - 51
|
183 - 191
|
21" - 22"
|
53 -56
|
|
|
|
MTB (Mountain bike) vázméret meghatározása
Testmagasság
|
Javasolt nyeregcső vázméret (B)
|
|
|
cm
|
hüvelyk (inch, coll)
|
|
|
148 - 158
|
- 14"
|
158 - 168
|
15" - 17"
|
168 - 178
|
16" - 19"
|
178 - 185
|
17" - 21"
|
185 - 193
|
21" -
|
|
|
Országúti kerékpár vázméret meghatározása
Testmagasság
|
Javasolt nyeregcső vázméret (B)
|
cm
|
cm
|
148 - 152
|
- 48
|
152 - 160
|
49 - 50
|
160 - 168
|
51 - 53
|
168 - 175
|
54 - 56
|
175 - 183
|
56 - 58
|
183 - 191
|
58 - 60
|
|
|
Gyerek kerékpár kerékméret meghatározása
Életkor vagy testmagasság
|
Javasolt kerékméret
|
életkor
|
cm
|
|
2 - 4 éves
|
85 - 100
|
12" kerék átmérő
|
3 - 5 éves
|
95 - 110
|
14" kerék átmérő
|
5 - 7 éves
|
110 - 120
|
16" kerék átmérő
|
7 - 9 éves
|
120 - 135
|
20" kerék átmérő
|
9 - 11 éves
|
135 - 145
|
24" kerék átmérő
|
11+ éves
|
145+
|
26" kerék átmérő
|
A LÁNC KARBANTARTÁSA
A lánc élettartama több tényezőtől függ,többek között az áttételek megválasztásától (ha
keresztbe váltunk,tehát a lánc elől és hátul is a kisfogaskeréken v. ellenkezőleg a
nagy fogaskerekeken fut,akkor nagyobb súrlódás miatt előbb elkopik,nem beszélve a rossz
hatásfokról), a fogaskerekek elhasználtságától(A kopott fogaskeréken a lánc ugrik szalajtás
érzetét keltve), a használt kenőanyag típusától,minőségétől és felvitel módjától(sokan
gépzsírral tömik a láncot ezzel halálra ítélve- nemcsak a láncot,hanem a fogaskerekeket is).
Ha már erősen megkopott a lánc,akkor cserélni kell a fogaskerekeket,mert biztosan nagymértékben
elkoptatta.
Hogyan tudhatom,hogy kopott e a lánc?
Két módszer javasolt:1. Megmérem tolómérővel v. vonalzóval. A 2. lehetőség a kalíber ,amelyet
szakboltokban beszerezhetünk. A mérés módja: Mérjünk le 12 láncszemet,amelynek a mérete új
állapotban 305mm.Ha a mért érték 308mm,akkor még elég a láncot cserélni,de ez a maximum
kopás,309mm-t elérve,már ugrani fog a lánc a fogaskeréken és azt is likvidálni kell.
A kenés módja
Nem helyes az a módszer,ha "nyakonöntjük" jó tocsogósan a láncot olajjal. A kenésnek a lánc
belsejében van nagy szerepe a görgő és a szegecs közötti nagy súrlódást kell csökkenteni. Ha ide
nem jut megfelelő mennyiségű kenőanyag,akkor a fogaskerékhez érve az erős súrlódás miatt a
görgő nem forog el és koptatja a fogaskerekeket a szegecset és magát a görgőt is ami
un. nyúláshoz vezet,azaz a szegecs és görgők illesztett méretei jelentősen megnövekednek a kopás
miatt ez lötyögést eredményez.
Hogy hogyan is olajozzunk?Egy lánc és fogaskerék tisztítás után (a legcélszerűbb,ha leszereljük
a fogaskereket és a láncot és oldószerben mossuk,majd töröljük v. ha módunkban áll,fújjuk ki
levegővel is ) az alul futó lánc felső felületét kenjük. Ha van módunk rá,akkor szakboltban
vásároljunk erre készített spéci olajat, mert a sűrű olaj nem folyik be a szűk réseken,a finom
(műszerolaj) viszont hamar kimosódik.
Agyváltó
Az agyváltó rendszer kényelmesebb és biztonságosabb, mint a külső-váltókaros megoldások.Egyes darabok nagyon megbízhatóak. Vannak 30-40 éves darabok,amelyek még most is jól működnek. A mozgó alkatrészek a kerékagyban található dob belsejében mozognak. Karbantartásukra ritkán kell költeni,de ne feledjük, nem hermetikusan zárt ezért időnként érdemes tisztíttatni és zsíroztatni, de ha elromlanak, akkor nem olyan egyszerű a javításuk. A hatásfokuk roszabb mint a hagyományos külső váltóké, de a városi kerékpározó számára ez nem feltétlenül kell, hogy fő szerepet játsszon, mivel a folytonos tisztítás és olajozás ellenében egy megbízható és biztonságos rendszert birtokol helyette.Kezelése egyszerű: csavarni v. nyomkodni kell a karokat, még álló helyzetben is váltható.Azéert váltás közben ennél is érdemes a pedálozás nyomatékát csökkenteni.
Kerékpár szállító
Ha kirándulásra v. nyaralásra készülünk,ne az indulás reggelén próbáljuk felrakni a kerékpártartót,mert az eltarthat 1-2 órát is.Ki kell próbálni,hogyan lehet sérülésmentesen és biztonságosan rögzítteni a tartószerkezetet,majd a kerékpárokat is fel kell helyezni és könnyen megheshet,hogy ezt azt pl.: kormányt fel kell lazíttani és elforgatni,hogy férjenek egymás mellett (ne feledjük forgatás után újrarögzítteni,természetesen nem kell megszakíttani a csavarokat)Érdemes figyelni a kerékpárok felfekvési felületére,hogy elkerüljük a karcolásokat érdemes szivacsot behelyezni a felfekvési pontokra. Ha minden rendben,mehet egy próbakör. Figyelni kell,ha női kerékpárt is szállítunk,arra alkalmas e a tartószerkezet, vagy adapter kell hozzá vásárolni (már ha lehet kapni). A biztonság érdekében,ha leparkoljuk az autót érdemes zárral ellátni a kerékpárokat, nehogy Raffaellék kezére jusson a bringa.
A hátra szerelhaető kivitel előnye,hogy nem zavarja a menetszél, az autó nem billeg.Viszont a csomagtér nyitásához le kell pakolni.
Kerékpárok csapágyházmérete :
A leggyakoribb a 68mm széles csapágyház, ezt tolómérővel tudjuk ellenőrizni a vázon. Ezenkívűl gyakori a73mm-es szélesség is, de van ezen kívűl 80mm, 83mm-es, sőt 100mm-es csapágyház is. Ezekangolmenetesnek is nevezett méretek
Fontos, hogy az olaszmenetes csapágyak teljesen más emelkedésűek, sehogy sem kompatibilisek a fenti méretekkel. Az olaszmenetes csapágyak szélessége 70mm.
A monoblokk másik mérete a tengelyhossz. Míg a csapágyház szélességét a váz adja, addig a szükséges tengelyhosszt az adott hajtómű alapján kapjuk. Itt a "láncvonalra" kell figyelnünk, mert ettől fog a váltórendszer megfelelően működni. Az adott hajtóműhöz optimális tengelyhosszt katalógusokból tudjuk kikeresni, vagy láncvonal számítással akár képlettel is megkaphatjuk.
LÁNCVONAL SZÁMÍTÁSA